Geschreven door Anke Grevers

Toegevoegd op 20 juni 2011

Estland

Als breien je hobby is en vakantie houden, waar ga je dan naar toe met je breivriendinnen…..
Ja juist, Estland! Voor de tweede keer was ik een week op breivakantie in Estland. Na flink wat
rekenwerk of ik wel genoeg vrije dagen had op mijn werk kon het gelukkig. Mede doordat het
Pinksterweekend erin viel. Samen met Carla, Hilly, Marnel, Saskia, Ingeborn, Jans, Corry, Tanja
, Titia, Lennie, Gerard en Eirwen hebben we een week lang (brei) cultuur gesnoven in Estland.
Onze breireisleidster Monica had weer een heel mooi programma samengesteld.
Ik zal hier in stukjes over bloggen.
Na een zeer voorspoedige reis kwamen we aan in Estland. Daar hebben ze vanaf 1 januari 2011
de Euro. Vele prijzen zijn voor ons niets als openbaar vervoer, taxi’s, entree van musea e.d. Eten
en slapen kun je zelf zo duur maken als je wil. Maar we zitten gezellig allemaal in hetzelfde hotel
en nadat we ons daar geïnstalleerd hadden zijn we Tallinn ingegaan. Dit jaar niet voor niets culturele
hoofdstad van Europa. De stad blijft prachtig. Geheel ommuurd met torens houdt het de (brei-) cultuur
vast. Leuk de oude trammetjes rijden nog. Bij ons alleen nog maar in het openluchtmuseum in Arnhem.
Na aankomst gaan we de stad verkennen en de Estlandgangsters die voor de eerste keer gaan kijken
nu al hun ogen uit.

De hele week trouwens op, voor mij de laatste dag na, is het stralend weer. Zo’n 25 tot 30 graden en
heel zonnig. Geen weer eigenlijk dat je denkt aan lekker warme wolletjes.
Ik probeer er niet een echt reisverslag van te maken maar wil u wel een paar mooie dingen van onze reis
eruit halen.
Woensdag zijn we een hele dag naar Haapsula geweest. De stad van het prachtige kantbreiwerk.
Velen kennen vast de boeken van Nancy Bush, Knitted Lace of Estonia of Haapsula sall van Siiri Reimann
en Aime Edasi. Bij de laatste twee dames hadden we vorig jaar een workshop gevolgd. Echter toen hadden
we weinig tijd om de stad te verkennen. Dit hebben we nu dunnetjes overgedaan. Als eerste komen we
op een marktje. Kleding die bij ons al lang voor een goed doel weggegeven zijn, groentes en plannetjes
van de plaatselijke boeren en hoedjes worden er verkocht. Enkele dames laten zich er ook eentje aanmeten.

Markt in Haapsula.

Echter duiken we al snel de leuke winkeltjes in waar de plaatselijke handwerkjes worden verkocht.
Handwerk van de plaatselijke bevolking. Wanten, Haapsula sjaals, mutsen allemaal in prachtige Estlandse
patronen. Ook het museumpje weer bezocht. Er stonden prachtige (trouw) jurken gebreid in kantpatronen
van de Haapsula sjaals. Wat een enorm geduld werk.

Winkel en kantbreiwerk in museum Haapsula.

Haapsula heeft ook nog een prachtige oud kasteel. Ik ben niet zo’n geschiedenis snuiver laat staan dat ik
iets over jaartallen etc. kan opdreunen maar het is een bezoek waard. Ook nog even de toren beklommen
(88 traptreden) waar ik boven opgeschrikt wordt als de klokken gaan slaan.

Kasteel en uitzicht vanaf de klokkentoren.

Vorig jaar stond het restaurant aan de boulevard nog in de steigers. Helaas is het er te druk en zoeken
we een ander terras waar we heerlijk aan het water kunnen zitten. Lekker wat gegeten en gebreid aan
het water. Terug de bus in die ons in anderhalf uur weer terugbrengt naar Tallinn.

Boulevard restaurant en Saskia geheel in stijl met kanten paraplu tegen de felle zon.

Breien, borrelen en straks eten aan het water.