Geschreven door Connie Grevers

Toegevoegd op 17 juli 2016

Bezoek Rijksmuseum

In de zomervakantie is een langgekoesterde wens, een bezoek aan het Rijksmuseum om
de Nachtwacht, geschilderd in 1642 door Rembrandt van Rijn te zien, verwezenlijkt. Al
jaren had ik de wens om dit meesterwerk nu eens zelf te mogen aanschouwen. Het
bezoek werd natuurlijk nog meer bijzonder doordat het huwelijksportret (1634) van het
echtpaar Marten en Opjen voor het eerst in Nederland te bezichtigen waren.
Zowel de Nachtwacht als het huwelijksportret laten zien hoe prachtig Rembrand
stofuitdrukkingen kon schilderen. Heel bijzonder als je dichtbij de schilderijen staat.
Elke plooi, elke streep en/of motief is geschilderd zoals je het nu zou fotograferen.
Wat onze bijzondere interesses heeft, zijn de prachtige witte kragen en manchetten.
De schilderijen zijn allen geschilderd in de tijd van de Tachtigjarige Oorlog (1568-1648)
De Tachtigjarige Oorlog heeft een enorme mensen verplaatsing te weeg gebracht.
Met deze verplaatsing werden ook ambachten en nieuwe handwerktechnieken naar
Nederland gebracht. Hierbij moet je denken aan bijvoorbeeld kantklossen en het smeden
van metalen.

In het begin van de zeventiende eeuw was de molensteenkraag in de mode bij de
welgestelde mensen. Als je kijkt hoe die ontwikkeling van de kragen (met daarbij de
techniek van kantklossen en het stijven) dan is de link naar het mutsen plooien van de
knipmuts, snel gelegd. Eerst waren de kragen nog plat, met alleen een kant, later bij
het huwelijksportret zie je al prachtig gekantkloste kragen. Later in de geschiedenis
zie je de gekantkloste molensteenkragen.
Is het dragen van een knipmuts al een opgave, wat zou je onvrij voelen bij het dragen
van een molensteenkraag! Strak, schuren, je hoofd amper kunnen bewegen! Niet
praktisch maar wel mooi om te zien op de schilderijen die in het Rijksmuseum hangen.
Een zeer geslaagde dag, een bezoek aan het Rijksmuseum. Het huwelijksportret is nog
tot 2 oktober in het Rijksmuseum te zien.